dijous, 20 d’abril del 2017

La revolució digital: cultura oral i cultura escrita



Al mòdul 1 “De l’oralitat a l’escriptura digital” de l’assignatura Escriptures Hipertextuals, J. Campàs (2017:28) proposa la següent reflexió:


Amb la revolució digital i l’emergència de l’hipertext (o cibertext) ens podem preguntar si s’està gestant una nova concepció del món i de nosaltres mateixos com a producte de la invenció d’un món sobre la pantalla. Pel cap baix, sembla que l’escriptura digital aplega elements de la cultura oral i de la cultura escrita.”


Una resposta immediata a la pregunta que planteja la reflexió seria que sí, que la revolució digital ha obert, davant nostre, un nou món de possibilitats, tant individuals com col·lectives, i que aquest nou món té molts números per a  modificar els nostres hàbits “culturals” i, per què no, la nostra morfologia mental.

Parlem de cultura oral, parlem de cultura escrita i també parlem de cultura digital. Sense ànim de jerarquitzar, totes tres són maneres diferents de representar el món mitjançant l’acord d’uns principis i d’uns símbols i d’unes potencialitats mentals. En la cultura oral preval la veu, en la cultura escrita preval la lletra impresa i en la cultura digital, segons afirma l’autor, preval tant la veu com la lletra.

Si mitjançant l’escriptura es va passar de pensar en les coses a pensar en la representació de les coses, ens hem de preguntar ara quins canvis es poden succeir dins els nostres cervells i en relació al nostre llenguatge si estem davant d’una nova manera de representar el món. Crec que aquesta nova manera és diu “pantalla”. El llenguatge és un element clau en totes les representacions del món i, per tant, estem desenvolupant un llenguatge tecnològic digital per a representar-lo.





Sabem que el nostre cervell cerca respostes fàcils, immediates i que el procés d’escriptura és, a diferència del procés oral, un procés més aviat complex i poc acomodat a la velocitat a la que voldria resoldre els problemes el nostre cervell. Pensem en la facilitat que podem tenir per parlar en veu alta d’algun tema que ens interessa i en les dificultats que podem tenir per explicar el mateix davant un paper en blanc i un boligraf a la mà (beneït teepex!). En canvi, el procés digital agilitza l’adquisició i comprensió de dades per a gestionar el problema i, en aquest sentit, torna una mica a la naturalitat de la cultura oral, podent afegir al text tots els pensaments posteriors, correccions, matisos... La pantalla, i els processadors de textos, es converteixen en l’aliat perfecte per a treballar l’escriptura des d’un espai molt més proper a l’oral i, a l’hora, permet superar les limitacions de la cultura escrita.

En la vessant de la lectoescriptura, doncs, la revolució digital ens proporciona eines que ens fan molt més fàcil la gestió de dades (i de coneixement) i, per tant, ens proporciona certa comoditat. De la mateixa manera que per parlar o per escriure hem passat per metamorfosis mentals i noves estratègies mentals per a desenvolupar-ho, també pot ser que per a comprendre el nou món sobre una pantalla haguem de passar per metamorfosis mentals d’aquest tipus. 


CAMPÀS, JOAN (2017): De l’oralitat a l’escriptura digital. Materials didàctics de la l’assignatura. Mòdul 1.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada