dimarts, 30 de maig del 2017

Projecte de recerca: Anàlisi lexicomètrica sobre l'educació

El tema sobre el qual he realitzat l’anàlisi lexicomètrica és l’educació. M’atrau especialment aquest tema per diversos motius: 

1. Perquè actualment a l’escola pública catalana s’està debatent el model educatiu i m’agradaria descobrir les especificitats que s’estan generant des del punt de vista pedagògic i polític i, especialment, com s’estan promovent aquestes idees a La Xarxa. La cerca a Internet d’informació relativa a l’educació és molt àmplia i, per aquest motiu, m’he centrat en les propostes educatives que pregonen el canvi des d’una vessant més alternativa i en l’apartat d’educació dels programes dels diferents partits polítics. 

2. Perquè com a conseqüència d’haver cursat l’assignatura d’Escriptures hipertextuals m’he adonat que estem constantment parlant de canvi, revolució, Societat de la Informació i la comunicació, Societat Xarxa, etc i m’agradaria veure si l’educació segueix també aquest camí.

3. Tal com hem estudiat, el llenguatge pot ser una arma de doble fil, en el sentit que segons el context i la intenció es pot entendre d’una manera o d’una altra. M’interessa veure quin llenguatge s'utilitza per a parlar d’educació des d'algunes de les propostes educatives que estan agafant cert interès a Catalunya i, a l’hora, veure quin llenguatge utilitzen les diferents postures polítiques per parlar-ne.  

A partir d’aquesta anàlisi lexicomètrica pretenc respondre a dues preguntes que se’m plantegen quan es parla de canvi de model educatiu: 1) Quines elements lingüístics distingeixen els dos possibles models alternatius a l’educació tradicional en l’àmbit de la pedagogia? 2) Quin llenguatge utilitzen algunes formacions polítiques per referir-se a l’educació? L’objectiu final d’aquest treball és el d’obtenir algunes pistes sobre les característiques de les diferents propostes educatives a través de l’anàlisi del llenguatge i les seves ambigüitats. 


1. Cerca de la informació

Per tal que la informació que utilitzo per l’anàlisi sigui objectiva i no condicionada a opinions sobre el canvi de model educatiu (són molts els weblogs que es posicionen sobre aquest canvi, entrevistes on-line, diaris digitals...), m’he centrat en el projecte de l’Escola Nova XXI i el projecte Escola Lliure. Ambdues tendències pedagògiques es solapen en l’anhel de canvi del sistema educatiu. Per tal que la mostra fos equitativa en el número de paraules, he escollit dues fonts d’informació per a cada projecte i he unit la informació en dos documents sense format (un .txt per a cada proposta) per tal d’adequar-lo als requeriments del programa AntConc. Les pàgines web que he utilitzat són les següents:

Per analitzar els textos de l’Escola Nova XXI:
http://www.fbofill.cat/escola-nova-alianca-un-sistema-educatiu-avancat
 
Per analitzar els textos de l’Escola Lliure:
http://educaciolliure.org/leducacio-lliure/
http://www.aureasocial.org/educacio/


Per a poder obtenir una mica més d'informació sobre el tema educatiu i poder observar el fet des d'una postura crítica (i a falta d'un estudi més profund que permetés contextualitzar els dos models educatius anteriors), he trobat convenient veure com es tracta el tema educatiu des de diverses postures polítiques i des de la política catalana (des del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya). Les pàgines web de que he utilitzat per aconseguir la informació sobre educació son:

L’educació segons el Partit Popular (PP): 
http://www.pp.es/sites/default/files/documentos/ponencia_educacion_innovacion_y_cultura_vf_-_definitiva.pdf
L’educació segons el Partit Socialista Obrer Español (PSOE):
L’educació segons Podemos:
http://lasonrisadeunpais.es/programa/

L'educació segons el Pla de Govern XI Legislatura, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:

2. Anàlisi amb AntConc

El primer que he fet es cercar a Internet els stopwords en català i castellà. La llista en català em serveix per analitzar les propostes educatives, ja que he trobat informació en català tant de l’Escola Nova XXI com de les escoles lliures. La llista en espanyol em serveix per analitzar les propostes polítiques, ja que he fet servir els programes electorals dels tres partits polítics més representatius d’Espanya i no he trobat aquesta informació en català. Ambdues llistes de stopwords les he convertit a un document sense format per tal de poder-les adjuntar a l’AntConc. 

Un primer filtratge dels textos m’ha aportat un rànquing per freqüències de les paraules dels textos i he elaborat un quadre comparatiu entre ambdues postures pedagògiques, amb les 20 paraules més utilitzades: 



ESCOLA NOVA XXI

Posició   Freq.         Paraula
1              18            educació              
2              13            aprenentatge       
3              13            canvi     
4              11            escoles 
5              8              centres  
6              8              educatiu
7              7              escola   
8              6              desenvolupament
9              6              sistema  
10            5              ciutadans              
11            5              competències      
12            5              coneixement        
13            5              llarg       
14            5              model    
15            5              món       
16            5              través    
17            4              educatius              
18            4              font        
19            4              infants   
20            4              marc      
ESCOLA LLIURE

Posició   Freq.         Paraula
1              21            educació              
2              16            persones              
3              15            projectes              
4              14            forma    
5              10            espais   
6              9              col·laboració
7              9              iniciatives             
8              9              lliure      
9              8              necessitats           
10            6              aprenentatge        
11            6              creació  
12            6              famílies  
13            6              sistema  
14            6              volem    
15            5              dret        
16            5              educatiu
17            5              escoles 
18            5              grup       
19            5              infants   
20            5              lliures    


Taula 1 (Font: propia a partir dels resultats d’AntConc)   




He fet el mateix tipus d’anàlisi amb els textos que tracten el tema de l’educació des de les diverses posicions polítiques: 



PP
Pos .   Freq.    Paraula
1          43        sistema           
2          30        educativo
3          26        alumnos
4          23        formación
5          19        educación
6          19        nuestro
7          17        profesores
8          16        centros
9          16        profesional
10        15        partido
11        14        calidad
12        14        necesario
13        14        popular
14        13        deporte
15        12        igualdad
16        11        ello      
17        11        libertad
18        11        todos  
19        10        debe   
20        10        españa
PSOE
Pos.    Freq.     Paraula 
1          27        educación
2          19        sistema           
3          17        educativo
4          15        alumnado
5          12        educativa
6          12        todas  
7          10        derecho
8          10        formación
9          10        igualdad
10        9          personas
11        8          escolar
12        8          promover
13        8          pública
14        7          aprendizaje
15        7          atención
16        7          educativos
17        7          todo    
18        7          todos  
19        6          años    
20        6          centros

PODEMOS

Pos.     Freq.    Paraula
1          25        educación
2          23        centros
3          14        plan    
4          13        alumnado
5          13        formación
6          12        educativa
7          10        alumnos
8          10        escolares
9          10        ley       
10        10        participación
11        10        social  
12        9          comunidad
13        9          recursos
14        8          calidad
15        8          centro  
16        8          enseñanza
17        8          lenguas
18        8          profesorado
19        8          universidades
20        7          personas
GENERALITAT DE CATALUNYA
Departament d’Ensenyament
Pos.     Freq.    Paraula
1          11        alumnes         
2          11        model 
3          10        formació         
4          10        sistema           
5          9          educatiu         
6          9          escolar
7          7          catalunya         
8          7          centres
9          7          millora 
10        7          professional
11        6          català  
12        6          desplegament
13        5          aprenentatge
14        5          inclusiu
15        5          llei       
16        5          necessitats
17        5          suport 
18        5          èxit      
19        4          docent 
20        4          docents


Taula 2 (Font: propia a partir dels resultats d’AntConc)


 3. Observacions

 

De l’Escola Nova XXI destaco:
  • La paraula més freqüent és educació. L’anàlisi de concordances d’aquesta paraula no ens aporta massa informació però sí la d’educatiu, ja que les paraules que s’hi relacionen són: canvi, model, sistema i ecosistema.
  • L’aprenentatge és la segona paraula utilitzada amb més freqüència.
  • A l’escola Nova XXI no apareix com a rellevant la paraula persones, però sí la de ciutadans.
  • La paraula canvi és força utilitzada per l’Escola Nova XXI.
  • Ús dels termes escola i centre
  • L’Escola Nova XXI parla de competències.  
  • Alguns dels termes que apareixen a l’anàlisi són: desenvolupament, coneixement i món. En posicions menys freqüents trobo: societat, Catalunya, creixement, dret, millor, principis, noves. 

De l’Escola Lliure destacaria:
  • Ús de la paraula espais.
  • L’Escola lliure parla de projectes.
  • Alguns del termes que utilitza l’escola lliure són: col·laboració, famílies, creació, dret, lliure, grup. En posicions menys freqüents trobo: acompanyament, adults, comunitària, creixement, potencialitats, principis, recolzament o entendre.
  • Educació és la paraula principal. L’anàlisi de concordances relaciona aquesta paraula amb: creadora, pública, lliure.
  •  La segona paraula més utilitzada és persones, tot i que dins el seu rànquing també hi apareix aprenentatge.  
  • Ús de la paraula espais.
  • L’Escola lliure parla de projectes.
  • Alguns del termes que utilitza l’escola lliure són: col·laboració, famílies, creació, dret, lliure, grup. En posicions menys freqüents trobo: acompanyament, adults, comunitària, creixement, potencialitats, principis, recolzament o entendre.

Els resultats que destacaria de l’observació de la taula 2 són:

  • Les cinc primeres paraules coincideixen en: educació, sistema educatiu i formació, a excepció de la Generalitat de Catalunya que parla de model educatiu. El PP només utilitza el terme sistema educatiu, mentre que Podemos i PSOE utilitzen el terme educació.
  • En el cas del PP i el programa de la Generalitat de Catalunya s’utilitza el terme alumnes mentre que en el cas del PSOE i Podemos s’utilitza alumnat.
  • La paraula aprenentatge no apareix ni en el programa del PP ni en el de Podemos.
  • Algunes de les paraules que utilitza el PP són: professors, qualitat, nostre, esport, igualtat, llibertat, Espanya.
  • Algunes de les paraules que utilitza el PSOE són: dret, igualtat, persones, pública.
  • Algunes de les paraules que utilitza PODEMOS són: llei, participació, social, comunitat, recursos, qualitat, ensenyament, llengües i persones.
  • Algunes de les paraules que utilitza el Departament d’Ensenyament de la Generalitat: Catalunya, millora, català, inclusiu, llei, èxit, docents.

 4. Breu interpretació dels resultats


A partir de les observacions de la primera taula ja es pot observar que el llenguatge evidencia unes característiques diferents per als dos models educatius. Una anàlisi més exhaustiva permetria fer un comparatiu més específic (l’anàlisi dels lemes no l’he pogut fer a causa de problemes d’accessibilitat des del meu ordinador i per manca d’informació per dur-lo a terme).

La segona taula també mostra que el concepte educació es caracteritza diferentment segons cada postura política. Uns parlen d’educació, altres de sistema educatiu, altres de model educatiu, etc. Una anàlisi més profunda permetria contextualitzar aquestes diferències dins de cada ideologia política.

M’ha sorprès la utilització de la paraula llibertat, força utilitzada per definir el model d’escolarització lliure però també molt utilitzada al programa del Partit Popular. Caldria fer una anàlisi de concordances per contextualitzar les diferències.

Trobo a faltar paraules relacionades amb la tecnologia. En cap dels textos analitzats hi apareix, ni tan sols en posicions menys freqüents.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada